пʼятницю, 1 лютого 2019 р.

Виховна робота


«Формування здорового способу життя
у дітей та підлітків»
Актуальність досвіду:
    Глибокі соціальні зміни, які відбуваються в нашій державі, вимагають від навчально-виховних закладів значного підвищення якості навчально-виховного процесу в усіх його напрямках. Одним із пріоритетних завдань сучасної школи є охорона і зміцнення здоров'я учнів.  Аналіз структури захворюваності українських школярів переконливо свідчить про те, що в процесі шкільного навчання зростає кількість учнів із захворюваннями дихальної, серцево-судинної систем, системи травлення, більш частими є порушення постави, все більше дітей страждають захворюваннями зорового аналізатора, розладами нервової системи.

    Причиною цього є передусім безграмотність педагогів і батьків, байдужість та формальне ставлення до своїх обов'язків. Особливе занепокоєння викликає погіршення стану здоров'я та формування вести здоровий спосіб життя серед такої категорії дітей як підлітки.
Провідна ідея досвіду:
    Робота вчителя має бути спрямована на зміцнення фізичного, морального та психологічного здоров’я дітей, на створення  оптимального режиму їх фізичної та психологічної адаптації до підвищених вимог навчального навантаження та ефективної системи  подолання  таких соціально негативних  явищ як наркоманія, куріння, зловживання алкоголем серед дітей та підлітків.
Мета досвіду:
-         шляхом дослідження виявити та запобігти чинникам, які шкідливо впливають на життя та здоров’я підлітків 
-         стимулювати у учнів бажання зберегти власне здоров’я;
-         залучати їх до заходів що сприяють зміцненню та збереженню фізичного та психічного здоров’я;
-         виховувати особистість, яка свідомо ставиться до власного здоров’я, яка вміє бачити,  ставити і вирішувати проблеми щодо життя.  
-         формувати вміння і навички учнів, щодо власної безпеки , розуміння і відповідальності за власні вчинки та їх наслідки
Аналіз проблемної теми
    Проблема збереження здоров'я має давні традиції в історії розвитку людства.  Добре відомо, що збереження здоров'я в його первинному вигляді практично не можливе через ряд зовнішніх і внутрішніх чинників та самого фізіологічного процесу старіння людини . На сучасному етапі існування людства на Землі з'явилось безліч нових факторів, які призводять до руйнівних процесів в організмі людини.   Так, за даними Міністерства охорони здоров’я України  в останні десять років зареєстровано підвищення рівня захворюваності й поширення серед молоді хвороб крові та кровотворних органів, недоброякісних утворень та хвороб сечостатевої та кістково – м’язових систем. Соціально небезпечною проблемою став СНІД (ВІЛ-інфекція): за темпами розвитку цієї епідемії Україна посідає одне з перших місць у світі. Переважна більшість ВІЛ-інфікованих наркомани — особи віком від 15 до 30 років; спостерігається зростання ВІЛ-інфекції серед наркоманів-підлітків і дітей. Тому на основи викладених вище фактів мною була обрана тема над якою  третій рік я, разом зі своїми вихованцями «Формування здорового способу життя у дітей та підлітків» І це дало мені змогу побачити чим цікавляться мої учні, як вони проводять свій вільний час, що роблять для зміцнення і збереження власного здоров’я, як вони  відносяться до шкідливих звичок. Тому метою своєї роботи бачу:  шляхом дослідження виявити та запобігти чинникам, які шкідливо впливають на життя та здоров’я підлітків 
  Сьогодні особливо гостро стоїть проблема виховання здорової молоді. Ми добре знаємо, що здоров'я  - це найбільша людська цінність, яку, на жаль, багато людей починають цінувати та берегти, вже втративши значну частину цього скарбу, підпушеного нам природою. Без здоров'я немає щастя. Іноді учні навмисно все роблять для того, щоб загубити своє здоров'я. Вони набувають поганих звичок, які негативно впливають на них і яких потім не можуть позбутися, але спочатку вони про це не думають і хизуються перед друзями.. Та тільки чим? Не дуже приємно і навіть шкода дивишся на таких учнів, знаючи, що через деякий час вони почнуть хворіти і втрачатимуть своє здоров'я.  Шкільний вік вважається найскладнішим періодом життя людини.  Діти а особливо мають деякі риси дорослого, але вони  не дорослі, намагаються осмислити свої прагнення, дії, як це роблять дорослі, але осмислють своєрідно, по-дитячому. В підлітковому віці дитина намагається ніби сліпо копіювати дорослих, наслідувати їх поведінку, вчинки, манери. Усім давно відома залежність поведінки підлітків від "ритуалів" свого близького оточення, яка доходить до стандартності. Тому дуже важливим фактором їх виховання є оточуюче середовище. Несформована особистість ніби поглинає ззовні компоненти, на яких згодом будується її внутрішній світ.   Фізичний розвиток веде до появи нових потреб. Підліткам властиве групування, найчастіше - вуличні компанії, які, як правило, нічим не займаються, головна їх функція - розваги. Саме таким компаніям притаманна рання алкоголізація. Там частіше всього дотримуються правила: думати, чинити «як всі». Істиною вважається те, що прийнято друзями.
    Таким чином виникає запитання:
    Сучасні діти… Які вони? Чим вони цікавляться?  Дати однозначну відповідь на дане запитання неможливо!? Адже кожна дитина – це особистість, індивідуальність.  Щоб намалювати штрихи до портрету сучасного підлітка, було проведене опитування серед людей старшого віку: батьків та вчителів. І отримали такі відповіді. Підлітки невиховані, некультурні, розбещенні, невдячні, егоїстичні. Слід відмітити, що деякі батьки не знають про те, що їхні діти палять чи пробували палити,  вживати спритні напої. Такі розбіжності пояснюються тим, що сучасні діти не довіряють батькам, легко піддаються чужому впливу. Серед дітей також було проведене анкетування (додаток 1) з метою визначення обізнаності учнів у питаннях формування здорового способу життя слід зазначити, що не всі учні вміють виділяти складові здорового способу життя, дати визначення йому. Прикро було дізнатися, що лише 6 з 25 учнів роблять ранкову зарядку але разом з тим було приємно дізнатися, що більшість учнів у майбутньому виявляють бажання  вести здоровий спосіб життя. 
    Навчання здорового способу життя передбачає систематичний комплекс заходів, спрямованих на усвідомлення здорового способу життя як цінності шкільного колективу, що сприятиме гармонійному розвиткові психофізичних здібностей учнів.  У процесі формування навичок здорового способу життя рекомендую керуватись правилами:
*    вірити у цінність кожної дитини;
*    надавати позитивну інформацію;
*    бути порадником а не моралістом;
*    поважати думку та позицію дитини
*    добровільність: мотивувати та пропонувати, а не примушувати  та диктувати.
    У наш час дітей та підлітків важко чимось зацікавити, до чогось залучити, тому у своїй виховній роботі впроваджую такі форми організації роботи щодо формування здорового способу життя  учнів:
*     уроки охорони та безпеки життєдіяльності;
*    анкетування, тестування;
*    тематичні лекції,  колективні та індивідуальні бесіди;
*    ранкові зарядки – п’ятихвилинки;
*     родинні свята  та свята здоров’я. 
*    спортивні змагання
*    дні тижні здоров’я та профілактика шкідливих звичок .
    Можу сказати, що мої вихованці найбільше появляють ініціативу, щодо участі у спортивних змаганнях особливо змагання серед вчителів і учнів. Для них це звичайна гра, а для нас вчителів це можливість залучити учнів до спортивної діяльності.

     Не можна не відзначити як багато значить для здоров’я перебування на свіжому повітрі, тому практику,  щоб хоч  раз  на рік проводити день здоров’я  (в лісі, біля озера) але обов’язково із спортивними змаганнями.
     
Також у справі формування здорового способу життя не слід відкидати співпрацю з батьками тому для батьків проводжу лекції бесіди, консультації, розробки пам’яток
Пам’ятка 
1.     Новий день починайте з посмішки та ранкової розминки.
2.     Дотримуйтесь  режиму дня.
3.     Пам'ятайте: краще розумна книга, ніж безцільний перегляд телевізора.
4.     Любіть свою дитину, він ваш. Поважайте членів своєї сім'ї, вони - попутники на вашому шляху.
5.     Обіймати дитину слід не менше чотирьох разів на день, а краще 8 разів.
6.     Позитивне ставлення до себе - основа психологічного виживання.
7.     Не буває поганих дітей, бувають погані вчинки.
8.     Особистий приклад  за ЗСЖ - краще будь-якої моралі.
9.     Використовуйте природні фактори загартовування - сонце, повітря і воду.
10. Пам'ятайте: проста їжа корисніше для здоров'я, ніж вишукані страви.
11. Кращий вид відпочинку - прогулянка з сім'єю на свіжому повітрі, краща розвага для дитини - спільна гра з батьками.
   Серед методів форм формування та пропагування  здорового способу життя чинне місце посідають доброчинні акції на збір коштів для підтримки та лікування людей хворих ВІЛ  та онкологічні захворювання.





    Крім  цих методів доцільно використовувати і традиційні – семінари, бесіди години спілкування. Виховую свідоме ставлення до власного здоров’я і на позакласних заходах. Провела виховні години «Молодь проти СНІДу»  (додаток 2), «Ми за здоровий спосіб життя»,  тренінг «Твоє здоров’я у твоїх руках», де учні активно обговорювали позитивні і негативні чинники які впливають на здоров’я проводилися цікаві вправи а також разом з дітьми ми створили пам’ятку «Основні складові здорового способу життя», виховна година «Геть паління! Ми здорове покоління» де учнями був створений плакат -  антиреклама щодо паління «Здоров’я дітей – здоров’я нації» та ін...       Провела цикл бесід «Твій зовнішній вигляд», «Гігієна харчування» «Щоденник школяра» «Чому рух – це здоров’я?». Організувала зустріч медичною сестрою з метою проведення бесіди «Як зберегти власне здоров’я. Гігієна школяра»
  
  У своїй роботі з учнями намагаюсь пояснити залежність власного здоров’я від навколишнього середовища, а що можу бути краще як провести і подихати свіжим повітрям у лісі протягом кількох годин. З цією метою учні приймають активну участь у акції «Посади дерево». Щорічно весною мої вихованці виїжджають до лісу де висаджують молоді пагінці ялинок, сосен та ялівців. 
  





    Я вважаю, що найбільший Божий дар, який отримує людина в житті – це здоров’я. Проте не всі, на жаль, це розуміють. Тому і ставляться до свого здоров’я безвідповідально: палять, вживають алкоголь, наркотики, що призводить до деградації і виродження нації. Прикро визнавати, що наша країна за тривалістю життя знаходиться на 50-у місці в світі. І якщо ми всі разом не повернемося обличчям до цієї проблеми, то хто ж буде в майбутньому розбудовувати державу?..
    В житті бувають різні складнощі та перепони. Але ми завжди намагаємося їх подолати. Всім нам однаково відмірена година кожного дня. З цих годин складаються дні, з днів складаються місяці, роки, життя. І від того, як людина буде використовувати кожен такий день, залежить її майбутнє.
   Щоразу, коли йду з роботи, натикаюся на групки юнаків і дівчат, які перестрибуючи через огорожу, йдуть у двір нашого будинку щоб посмалити цигарки, поспілкуватися у туманно-задимленому просторі. Ясна річ, попід школами курцям уже не затишно, оскільки ганяють їх як дорослі, так і учні – представники міністерств дисципліни шкільних парламентів. А були ж там ще недавно так звані „Курильські острови”, як жартома казала молодь, яка ще зі шкільної парти підпала під вплив тютюну.
    А як, скажіть, не підпасти? Зі сторінок модних журналів, біля прилавків крамниць з одягом і взуттям рясніє реклама тютюнових виробів з симпатичними юнаками і дівчатами, які виявляють своє прихильне ставлення до згубної звички. І нехай десь в куточку зазначається „Міністерство охорони здоров'я попереджає, що куріння негативно впливає на ваше здоров’я”, але хто на це звертає увагу?!
   Реклама мало-помалу вкладається в голові, а потім залишається лише підійти до бабусі, що сидить в самому центрі нашого невеличкого провінційного містечка та продає вроздріб будь-які тютюнові вироби, ще й запропонує запальничку чи коробку сірників та закурити.
     Успіх у формуванні в учнів здорового способу життя залежить не лише від опанування знаннями про здоров’я, а великою мірою від того, як організовано оздоровчо – профілактичну роботу в школі, вдома,та навіть просто на вулиці. Якщо вона систематична і послідовна, а учні на собі відчувають її вплив, то вони переконуються у необхідності турбуватися про власне здоров’я і здоров’я близьких. Таким чином виробляється осмислене ставлення до проведення оздоровчих заходів, самостійного виконання вимог здорового способу життя.
      Видатний український фізіолог академік Олександр Богомолець зазначав: «Уміння продовжувати життя - це, насамперед, уміння не скорочувати його».
   Отже,  якщо вчитель творчо і наполегливо підійде до організації роботи щодо формування здорового способу життя, чітко складе інструкції,  створить сприятливу атмосферу, ситуацію успіху – то результатом стане свідома особистість, яка дбатиме про власне здоров’я, та здоров’я оточуючих людей.
   Накопичивши деякий досвід з розвитку творчих здібностей учнів, можу дати деякі поради вчителям, які починають працювати над даною темою:
Поради вчителям
щодо формування здорового способу життя у дітей та підлітків
- використання різноманітних форм та методів організації   діяльності учнів
- створення атмосфери, що сприяє зацікавленості кожного учня
в роботі класу;
- стимулювання учнів до розмірковування, використання різних способів виконання завдань без страху помилитися, дати неправильну відповідь;
- оцінювання діяльності учня не тільки за кінцевим результатом, але й за процесом його досягнення;
- заохочення намагання учня знаходити власні способи виконання завдань,
- створення таких педагогічних ситуацій спілкування, які дозволяють кожному учню проявляти ініціативу;
- створення атмосфери, що сприятиме самовираженню
   Працюючи над темою «Формування здорового способу життя » разом з своїми вихованцями ми розробили власну формулу здорового способу життя
                                Формула здорового способу життя
  Здоров’я = правильне харчування + заняття спортом + позитивний настрій + правильний розпорядок дня + відмова від шкідливих 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Professions of family member 5 form

Topic : Professions of family member   Learning outcomes to practice the name of profession; to present a grammar _s; -es in present...